Sunday, December 27, 2009

KAMBING

"Aku tak boleh makan daging kambing... nanti darah tinggi naik!" Inilah rata-rata pendapat orang Melayu tentang daging kambing. Tapi benarkah begitu? Daging kambing tak bagus? Ini tak betul...takkanlah Nabi s.a.w makan benda bermudarat. Yang tak betul adalah sangkaan kita.

Cemana pulak boleh keluar cerita pasal daging kambing? Ni sebenarnya pasal hari ni masak kari kambing... nak ikram kawan-kawan makan lepas program amal masjid tempat kami.

Daging kambing atau chevon (red gold) sebenarnya sangat berzat lagi sedap dimakan dikenali sebagai “naturally occuring health meat” yang memiliki ciri-ciri berikut, iaitu:-
  • Kalori rendah, kadar lemak rendah & nisbah lemak tidak tepu/lemak tepu tinggi
  • Kandungan kolestrol rendah
  • HDL-C tinggi dan LDL-C adalah rendah
  • Mampu menghindari penyakit jantung sebagaimana yang dinyatakan oleh Dr.John R.Addrizzo (MD) dalam artikelnya, “Use of Goat Milk and Goat Meat as Therapeutic Aids in Cardiovascular Diseases”
  • Menurut kajian Dr.Peter J.D’Adamo – daging kambing amat sesuai untuk jenis darah ‘O’, ‘B’, dan ‘AB’ yang dimiliki oleh seramai 75% rakyat Malaysia.
Persepsi memakan daging berkait rapat dengan darah tinggi adalah lebih kepada faktor psikologi kerana ianya telah di “mindset” kan sebelum ini dan faktor ini yang menyebabkan tekanan darah naik kerana risau memakan daging tersebut.

Pernah dengar tentang kesan 'PLACEBO'? Dalam tahun 1950an para doktor ingin mengetahui tentang kesan psikologi manusia terhadap keberkesanan sesuatu ubat dalam menyembuhkan penyakit.
  • Dalam satu eksperimen, doktor telah memberikan gula2 dalam kapsul berbentuk pil kepada pesakit dan mengatakan yang ianya adalah ubat. Mereka beritahu pesakit, ubat itu efektif bagi menyembuhkan flu dan sakit kepala. Doktor terkejut bila dapati pil gula-gula itu beri kesan yang sama dengan ubat sebenar.
  • Kajian PLACEBO menunjukkan kepercayaan kita mampu mengaktifkan kimia dalam tubuh dan menyembuhkannya. Fakta sains mendapati, dalam tubuh kita ada farmasi yang paling canggih yang membekalkan segala bahan yang diperlukan. Semua sel dalam badan kita boleh TUMBUH SEMULA kecuali gigi.
KESIMPULANNYA:
Keyakinan terhadap sesuatu perkara memberi kesan dalam kehidupan kita. Seorang yang mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap sesuatu perkara akan memperolehi segala kebaikan. Jadi yakinlah pada Allah & Rasul, nesacaya kita akan memperolehi segala kebaikan dalam kehidupan dunia dan akhirat.

Dalam sebuah hadis Qudsi Allah berfirman:
" Aku mengikut sangkaan hambaKu. Bila dia bersangka baik, aku memberinya kebaikan. Dan bila dia bersangka buruk aku memberi sesuai dengan apa yang difikirkannya.

2 comments:

  1. owh..mmg byk sgt salah pendapat ttg daging kambing ni..

    thanks for the info!

    ReplyDelete
  2. Semua yg dicipta Allah bermanafaat selagi x berlebih-lebihan.

    Cubalah kambing panggang cicah black pepper sauce. Memang terangkat..teringat betapa sedapnya kambing panggang di Jeram Besu Resort masa program team building KBS

    ReplyDelete