Monday, December 14, 2009

KAWAN KU YANG LASER

Manusia ada macam-macam jenis. Ada yang laser...ada yang pendiam dan berbagai lagi. Anda pula jenis yang cemana? Sifat ini wujud secara tabie tapi perlu digunakan dengan betul. Kita kena kawal diri supaya ia tidak memudaratkan diri kita dan orang lain.

Kali ni, saya nak kongsi tentang seorang kawan . Kami sering keluar minum bersama bila ada masa lapang. Dia ni jenis yang walaupun baik tapi suka 'melaser' orang. Kami memang masak dengan perangainya tetapi cuma buat tak kisah . Yalah... setiap orang ada kebaikan dan kelemahan masing-masing. Mana yang tak betul tu kira lebih kuranglah.

Nak jadi cerita... satu hari ada mesyuarat penduduk ditempat saya. Lepas Solat Subuh dia ajak saya pergi mesyuarat. Saya katakan padanya dengan baik yang saya tak dapat menghadirinya. Hari tu tiap kali kami jumpa lepas solat 5 waktu, dia asyik mengungkit perkara tersebut. Apa ke hal mamat ni?

Malam tu saya kena bagi tazkirah kat surau berdekatan. Dia pun ikut bersama saya. Dalam perjalanan balik, dengan bangganya dia bagitau: " Apa yang demo beritahu semuanya kena atas batang hidung sendiri!" Saya tak faham dan minta dia jelaskan. Dia pun macam biasa melaser tak kena tempat. "Ini tak boleh jadi," bisik hati saya. Akhirnya saya 'sound' dia dengan baik tapi tegas sampai dia terkedu.

Lepas dari hari tu dia pun mula menjauhkan diri. Rupa-rupanya orang yang sering 'melaser' orang ni, sensitif rupanya...Nampak je macam kebal! Sampai sekarang, saya menyapanya macam biasa...tapi dia sering menjauhkan diri. Dia tengah merajuk..biarlah dulu. Nanti kita ikram dia balik. Harap lepas ni dia sedarlah.

PENGAJARAN:
1) Dalam berkawan kita jangan paksa mereka ikut kehendak kita je. Kita perlu ada 'empathy'.

2) Nak laser biar bertempat. Fikir dulu... Apa faedahnya perbuatan tu pada diri kita dan kawan kita? Ada orang yang suka buat sesuatu yang tak ada faedah pun pada diri sendiri & orang lain. Jangan kita termasuk jenis yang macam tu!

3) Ramai orang suka muhasabah orang...tapi lupa muhasabah diri sendiri.

4) Orang laser ni, nampak je macam kebal..rupanya hati kecik. Sensitif rupanya...hehehe. Sabar je lah...

5) Maksud kita dengar percakapan agama ialah untuk baiki amal diri kita... bukan untuk cari point cek amalan orang. Itulah sebabnya walaupun dah dengar berkali-kali... amalan & sikap tak berubah. Hasilnya orang ditegur jadi baik manakala orang yang menegur tak baik-baik... Nauzubillah.

No comments:

Post a Comment