Wednesday, December 16, 2009

KHIDMAT PELANGGAN..OH KHIDMAT PELANGGAN

Pernahkah anda berurusan dengan mana-mana organisasi di Malaysia samada kerajaan ataupun swasta? Jawapannya tentu... pernah! Bagaimana pendapat anda? Ada sebarang perubahan atau tidak? Kalau beri markah 1 hingga 10, berapakah agaknya anda akan beri?

Banyaknya soalan! Ini kerana sukar untuk memberi gambaran secara tepat tentang mutu khidmat pelanggan di Malaysia. Pengalaman berurusan dengan sesetengah organisasi ... memang memeritkan. Benarlah kata bekas PM - Pak Lah:
" kita ada fasiliti kelas dunia tetapi berhadapan dengan mentaliti kelas tiga."

Ini pengalaman terbaru saya:
1) Berurusan dengan sebuah syarikat telekomunikasi. Setiap kali saya menelefon call centernya, pasti saya akan diberi alasan yang tak masuk akal atau sikap endah tak endah perundingnya. Termasuklah nak batal satu khidmat SMS berbayar yang saya tak pernah mintak pun tak boleh buat...suruh saya settle sendiri. Akhirnya bila saya buat laporan kat Biro Pengaduan Awam...barulah kelam kabut boleh buat.

2) Saya pernah di 'sound' oleh kerani tol kerana cuba mengelak dari menyentuh tangannya.{Bukan mahram}. Kat mana dia belajar cara bercakap dengan pelanggan macam tu?

3) Respon cepat dari Biro Pengaduan Awam walaupun cuma melalui satu laporan online. Satu perkara yang saya tak pernah sangka begitu cepat respon. Tahniah.

Secara jujur..saya mengatakan yang kita masih jauh terkebelakang dalam bidang khidmat pelanggan. Mungkin sesetengah jabatan yang agak bagus..tapi rata-ratanya tidak nampak kenapa mereka perlu berubah TERMASUKlah organisasi yang sudah diswastakan.

Adakah sebarang cadangan untuk mengatasinya? Jawabnya ada..Cuma adakah kita serius atau tidak untuk mengatasi keadaan ini?

No comments:

Post a Comment