Monday, December 14, 2009

APA SAJA HAJAT...DAPATKANNYA MELALUI ISTIGHFAR

Mafhum hadis Nabi s.a.w:
" Barangsiapa yang melazimkan dirinya dengan istighfar, Allah akan mengeluarkannya dari setiap KESEMPITAN dan menghilangkan segala KEBIMBANGANnya dan MEMBERIKANNYA REZEKI dari sumber yang tak disangka-sangka." - HR Abu Daud

Seorang ulamak besar, Syeikh Ilyas Kandahlawi menganjurkan kita supaya beristighfar PALING KURANG 100 x selepas Subuh dan 100X selepas Asar. Bagaimana dengan anda? Berapa kali anda beristighfar setiap hari?

Imam Ahmad bin Hanbal ialah salah seorang imam 4 mazhab. Beliau merupakan seorang yang sangat alim, sangat menjaga amalan agama serta tawadhuk. Pada satu hari beliau telah pergi ke suatu tempat. Urusannya mengambil masa yang panjang hingga menyebabkannya perlu bermalam disitu.

Dia telah pergi ke masjid dan minta izin untuk beriktikaf disitu.. malangnya, beliau telah dihalau oleh penjaga masjid tanpa mengetahui dia ialah Imam Ahmad.(Rupanya penyakit halau orang dari masjid dah ada sejak dari dulu lagi)

Seorang penjual roti yang melihatnya dihalau telah mengajak beliau bermalam dirumahnya. Imam Ahmad melihat orang itu tidak putus-putus beristighfar. Beliau bertanya: " Tuan selalu beristighfar...apa yang tuan dapat?

Penjual roti itu berkata: "Melalui istighfar, apa yang saya nak semuanya saya dapat kecuali satu perkara... Saya ada dengar tentang seorang alim besar yang bernama Ahmad bin Hanbal. Hati saya ingin sangat bertemu dengan beliau. Sampai sekarang masih belum dapat."

Lalu Imam Ahmad berkata: "Kerana istighfar & keinginan kamulah, maka saya kena halau dari masjid."

PENGAJARAN:
Penyelesaian bagi semua masalah adalah cukup mudah iaitu...istighfar. Tapi kita terlalu malas atau kurang yakin. Untuk faham perkara ini...kita hanya perlu amal dengan istiqamah.

Janji Allah & Rasulnya adalah benar & pasti. Janji lain semuanya tak ada jaminan.
Mafhum hadis Nabi s.a.w: "Barangsiapa amal satu perkara yang dia tahu, Allah akan beri dia ilmu yang dia tidak tahu."

No comments:

Post a Comment