Friday, December 11, 2009

BERANI BERUBAH?

Kalau tak dapat ubah dunia, ubahlah dirimu ikut dunia.- Pepatah China

Insanity is doing the same thing & expecting a different result. ( Gila..ialah melakukan perkara yang sama tetapi mengharapkan hasil yang berbeza ) - Anonymous

Berubahlah..kata-kata yang sering kita dengar. Semua orang tahu kalau nak jadi lebih baik... kita perlu berubah. Tapi selalunya macam-macam alasan yang diberi. "Saya nak berubah tapi kalau saya sorang je mana boleh...Dia orang pun kena berubah juga."

Orang yang tidak mahu berubah..akhirnya akan di ubah juga. Ubah yang macamana? Pastinya ke arah yang lebih baik, bukannya ke arah yang lebih teruk. Perubahan bermula dari dalam diri.

Kita dengan penuh kerendahan hati, mengakui ketidaksempurnaan diri dan membuat sesuatu untuk mengatasinya.

MACAMANA NAK BUAT KALAU NAK BERUBAH?

Saya ada seorang kawan yang baru mendapat hidayat dari Allah dan mengubah dirinya dengan begitu mengkagumkan sekali. Kami sering bermuzakarah terutamanya berkenaan perkara apa yang patut kita buat dan mana yang perlu didahulukan.

Beliau telah mengamalkannya dengan begitu baik termasuklah:

1. Menjaga solat berjemaah.

2. Mendengar hadis Nabi s.a.w disurau setiap hari.

3. Menjaga 4 rakaat solat Isyrak

4. Menjaga zikir, selawat & istighfar 100x setiap lepas Subuh & Asar.

5. Menjaga solat Dhuha 12 rakaat.

6. Solat Tahajjud sekurang-kurangnya 2 rakaat setiap malam.

Semua yang dipelajari telah di amalkan. Malangnya, bila dia cuba menerapkannya dirumahnya isterinya susah nak terima. Bila dia kumpulkan keluarganya untuk bacaan hadis, isterinya mengikutinya dengan berat hati. Muncungnya...hmmm...jangan cakaplah.

Saya cuma berpesan kepadanya jangan paksa. Semua perubahan perlukan masa dan strategi. Lalu saya pun cadangkan kepadanya supaya menukar sedikit tabiatnya. Kalau selalunya kami yang keluar minum..tapi sekali-sekala keluarlah pulak minum dengan isterinya.

Hasilnya sekarang...isterinya telah siap bertudung dengan sempurna menunggu program bacaan hadis. Kalau dulu cuma tutup kepala denagn tuala je...Ini cukup menggembirakannya. Saya juga mencadangkan supaya dia sekali-sekala cucilah pingan didapur atau tolong sidai pakaian.

Hasilnya.. isterinya lagi gembira dan kini juga setekun dia belajar berubah kearah yang lebih baik. Sekarang ni jirannya dan rakan sekerjanya pun juga sering bertanya jika ada perkara baru yang dapat dikongsi.

KESIMPULANNYA

  • Bila nak berubah pasti akan terdengar suara-suara sumbang...tapi janganlah biarkan ia mematikan semangat kita.

  • Bila kita berubah..orang lain juga akan berubah. Jangan sangka buruk dengan orang jika mereka tidak menerima. Mungkin banyak lagi perkara yang kita belum buat...

  • Jangan paksa orang menerima perubahan kita..tapi istiqamah kerana sampai masanya mereka akan faham keikhlasan anda.

No comments:

Post a Comment