Monday, December 7, 2009

TEAM BUILDING - (C) = CERIA

Anak Abu Talhah r.a sedang sakit bila beliau ingin berangkat kerana suatu urusan. Isterinya Ummu Sulaim r.anha telah memandikan jenazah anaknya, membaluti mayat & meletakkannya diatas tempat tidurnya. Setelah selesai dia pun mandi, menukar pakaian dan menghiasi dirinya.

Apabila suaminya pulang dan berbuka iftar , dia bertanya tentang anaknya. "Bagaimana keadaan anak kita?" "Beliau dalam keadaan aman." Abu Talhah berpuashati. Mereka telah bersatu pada malam itu.

Pada pagi harinya Ummu Sulaim telah bertanya pada suaminya. "Aku mempunyai satu soalan nak ditanya..." Abu Talhah berkata," Apakah dia itu?" Andaikata kita di amanahkan sesuatu dan tuannya ingin mengambillnya kembali...Boleh tak kita menyimpannya? "Tanya Ummu Sulaim. "Tidak kita mesti memulangkannya!" Jawab Abu Talhah.

Kata Ummu Sulaim:
" Anak kita Abu Umair yang diamanahkan oleh Allah kepada telah pun kembali kepadaNya." Abu Talhah telah diselubungi perasaan pilu. Beliau berkata: "Mengapa engkau tidak mengkhabarkan kepadaku sebelum ini?

Dia telah memberitahu kisah itu kepada Nabi s.a.w. Baginda berdoa untuknya dan berkata:" Barangkali Allah akan memberkati persetubuhan mu itu? Mereka telah dapat seorang anak lelaki dan beliau pula memperolehi 9 orang anak lelaki yang semuanya menjadi Qari Al Quran.

Bagaimana dia boleh jadi begitu ceria melayan suaminya sehingga suaminya pun tak perasan yang anak dah meninggal. Jawabnya kerana... REDHA dengan TAKDIR. Untuk apa pula dia menunjukkan keceriaannya...Jawabnya, untuk mengelakkan suaminya sedih. Mampukah kita jadi spt mereka. Kerana itulah Allah sayangkan mereka.

Nabi S.A.W menyatakan dalam suatu hadith bahawa sesiapa yang bekerja dengan kuat dari pagi hingga petang, kemudian dia berasa penat, letih selepas waktu dia bekerja, maka diampunkan dosa-dosa kecilnya.

Bekerja dgn kuat sampai berasa keletihan, ditambah lagi diniatkan ikhlas ibadah kerana-Nya adalah salah satu petua untuk ceria sepanjang hari. Kerja yang kita buat secara lepak-lepak…malas-malas…tidak bersungguh… membuatkan kita rasa kurang berpuas hati terhadap apa yang kita telah lakukan, sekali gus tidak mampu menjadikan kita ceria dan bahagia pada hari berkenaan.


No comments:

Post a Comment