Wednesday, December 23, 2009

BUKAN SEMUA KESILAPAN SELESAI DENGAN MINTA MAAF

Salam. Dah beberapa hari tak update blog ni...bukan x ada mood tapi laptop hantar gi update OS dari XP ke Window 7. Ya..lah..asyik tengok yang lama sampai dah boring. Punyalah semangat bila tengok grafik baru.

Cantik memang cantik, tapi rupanya Window 7 ni tak boleh baca broadband... memang x ada driver. Jadi terpaksalah pergi tukar balik ke OS lama. Tengoklah macamana Microsoft selesaikan ni kerana kalau semua jenis broadband yang ada dipasaran x boleh berfungsi, alamatnya tak lakulah OS yang baru diperkenalkan ni.

Tak semua yang baru tu bagus...Kadang-kadang dalam keghairahan kita mengejar pembaharuan kita terlepas pandang perkara yang penting. Setiap KESILAPAN ada HARGA yang perlu DIBAYAR. Sebab tu kita kena berhati-hati dengan kesilapan. Bukan semua perkara selesai dengan MINTA MAAF.

CONTOH:
i. Terzina - kena tanggung akibat seumur hidup.
ii. Terhisap dadah - mungkin jadi mayat hidup.
iii. Tersalah pilih jalan - sesat sampai akhirat.

Kata bijak pandai:
"The wise man correct himself from other people's mistake." - Orang yang bijak membetulkan dirinya dari kesilapan orang lain. Maksudnya... kita tak perlu buat silap untuk jadi baik.

Tiada siapa yang tak buat salah. Orang yang terbaik ialah bila buat salah dia segera bertaubat.
(mengakui kesalahan dan memperbetulkan kesalahannya). Caranya, selalu muhasabah diri. Saidina Umar r.a setiap malam akan memuhasabah dirinya walaupun Nabi Muhammad s.a.w beritahu sekiranya ada nabi lagi selepas baginda, maka Umarlah orang yang paling layak...walaupun dijamin syurga sewaktu masih hidup.

Muhasabahlah diri dan minta kekuatan dari Allah untuk buat perubahan ke arah yang lebih baik dan... jangan pulak muhasabah orang. Tambah dosa jer..

No comments:

Post a Comment