Monday, December 28, 2009

SEBUAH LAGI KISAH UNTUK IKTIBAR

Apa yang anda fikir apabila dengar tentang... seorang gadis berumur 13 tahun melahirkan anak? Gadis ini pula melahirkan anaknya dijalanan...oowwhh?

Apa agaknya anda akan kata bila saya beritahu yang dia menjadi mangsa dera fizikal dan seksual. Dalam bahasa kasar...DIROGOL berkali-kali sebelum umurnya mencapai 13 tahun? Akibatnya dia mengandung...anak itu pula mati sebaik saja dilahirkan! Dia sering diselubungi dengan masalah sebelum berumur 15 tahun.

Mungkin anda fikir, gadis malang ini dah tak ada masa depan lagi? Tahukah anda dia ialah Oprah Winfrey, salah seorang wanita yang terkaya dan berjaya di US? Apalagi dia seorang yang berkulit hitam....dan tanpa menghiraukan semua kekurangan dan deraan yang di alaminya.

Oprah PILIH untuk bertindakbalas secara positif sehingga mampu menikmati hasil luarbiasa yang dimilikinya sekarang.

Pada masa yang sama kita tahu ramai orang yang lahir dalam kekayaan, kelebihan dan sumber serta peluang yang banyak....namun mereka PILIH untuk tak buat apa-apa dengan kehidupan mereka. Malah ramai yang akhirnya musnahkan hidup mereka sendiri.

KESIMPULANNYA:
Tidak ada apa-apa dalam dunia ini yang boleh menghalang kita untuk berjaya kecuali Allah. Firman Allah:
" Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali, kaum itu sendiri yang mengubahnya."

1) Bagaimanapun kejayaan sebenar ialah... kita buat sesuatu perkara mengikut kehendak Allah dengan cara Nabi s.a.w.

2) Sesuatu perkara yang dibuat mengikut kehendak Allah dengan cara Nabi ada bantuan Allah.

3) Bila Allah bantu kita... tiada siapa yang boleh menggagalkan kita. Bila Allah tak bantu kita tiada siapa yang boleh menjayakan kita.


No comments:

Post a Comment