Thursday, December 24, 2009

LUPUT TARIKH

Konon-kononnya pada suatu ketika ada seorang yang hidup dalam kemiskinan. Dia cuba mencari kerja untuk mengatasi masalahnya itu. Akhirnya dia diterima bekerja sebagai penebang kayu balak. Dia diberi sebilah kapak.

Dia seorang yang rajin bekerja. Hari pertama bekerja dia dapat menebang 20 batang pokok. Majikannya sangat gembira. Pada hari kedua bekerja dia hanya dapat menebang 15 batang pokok sahaja. Pada hari ketiga jumlah pokok yang ditebang hanya 10 batang. Dia sedar produktivitinya makin berkurangan dan berazam untuk bekerja dengan lebih kuat.

Pada hari berikutnya jumlah pokok yang ditebang hanya 5 batang. Majikannya memanggilnya untuk mengetahui kenapa produktiviti menurun dengan begitu ketara. Dalam keadaan risau takut dibuang kerja dia cuba menerangkan keadaannya.

Katanya: "Saya minta maaf...saya sendiri tak tahu apa yang dah jadi dengan saya. Saya memang kerja dengan kuat tetapi semakin hari semakin kurang. Errr...tolonglah jangan buang saya."

Majikannya bertanya padanya: "Bila kali terakhir awak asah kapak awak." Rupa-rupanya dia hanya menebang pokok tanpa mempedulikan kerja mengasah kapak.

PENGAJARAN:
1. Kita mesti sedar prestasi kita..jangan hanya tahu kerja dan menganggap semuanya ok. Perkara yang mempengaruhi mutu kerja pun kena ambil tahu juga.
2. Bila ada masalah jangan anggap ia akan selesai sendiri. Tak ada selesainya, bertambah adalah. Belajarlah menyelesaikan masalah kecil.. untuk memahirkan diri menyelesai masalah besar.
3. Rujuklah kepada orang yang lebih berpengalaman jika kurang faham. Kerja kuat saja tak cukup...kita juga perlu ada teknik yang baik.

Ilmu yang kita ada perlu ditingkatkan takut nanti ketinggalan zaman. Kalau grad dah lebih 10 tahun, pergilah sambung belajar. Apa yang kita belajar dulu tu...mungkin dah ketinggalan zaman.

Ini baru ilmu dunia belum lagi ilmu agama. Kalau tak tau ilmu agama lagi parah. (apa yang Allah nak dari kita) Mati dah dekat tapi masih tak tau macamana nak dekatkan diri dengan Allah. Carilah..tapi biar guru yang betul kalau tak bukan tambah baik, tapi bertambah masalah.

Kata bijak pandai ada 3 jenis manusia;
i. Orang yang beruntung - Hari lebih baik dari semalam.
ii. Orang yang rugi - Hari ni dan semalam sama saja. Tak bertambah apa-apa....
iii. Orang yang malang - Semalam lebih baik dari hari ini..

Bila dihantar berkursus...manafaatkanlah sebaik-baiknya. Ramai orang yang nak pergi tapi tak dapat peluang. Nanti mengabihkan bogheh je...hehehe. Jangan marah nanti kena jual! Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment