Thursday, December 24, 2009

HORMAT ....

Semua orang suka dihormati...dan sangat tak suka kalau tak dihormati. Betul tak? Pada 'perasan' anda, adakah anda seorang yang dihormati orang atau tak? Hmm.. tak pastilah! Apapun jawapannya, setiap perkara ada buktinya.

Dihormati atau tidak semua ni bergantung kepada kita. Ada orang jumpa bomoh nak minta pemanis muka, pengasihlah dll... Macamana dia orang boleh percaya bomoh boleh buat orang hormat dan sayang pada kita. Tengok muka dia pun tak nur. Nak kena tipu dengan jin@bomoh tu adalah... silap-silap kena cabul.

Hakikatnya, yang berkuasa hanya Allah. Selain dari Allah tak boleh buat apa-apa. Bomoh tu dekat sangat ker dengan Allah sampai amal & doanya begitu mustajab. Khak..ptuii... Taubatlah.

Dalam Quran Allah berfirman:
" Apa yang baik itu dari Allah. Dan apa yang buruk dari dirimu sendiri."

Semua perkara yang datang pada kita sebenarnya Allah beri berpunca dari diri kita sendiri. Kalau diri kita baik dan layak Allah berilah... Dan Allah tahu perkara tu merosakkan kita, Dia pun taklah beri pada kita. Takut kufur nikmat. Sayangnya Allah kat kita.

Macamana caranya nak dapat sesuatu perkara, Allah ada tunjuk melalui kekasihNya Nabi Muhammad s.a.w. Cuba kita renung kisah dibawah ni bagaimana baiknya akhlak Nabi s.a.w. Memang patutlah baginda dihormati dan disayangi kerana sifat yang begitu mulia ada padanya.

KISAH 1
Aishah r.a beritahu: "Akhlak Nabi ialah Al Quran." Satu ketika Nabi duduk bersama para sahabat. Beliau memasak makanan untuk dihidangkan kepada Nabi dan sahabat. Tetapi madunya, Hafsah r.a telah terlebih dahulu menyiapkan makanan daripadanya. Beliau menyuruh khadamnya menumpahkan makanan yang dimasak oleh Hafsah sewaktu menghidangkan kepada Nabi s.a.w

Khadamnya itu telah menumpahkan makanan tersebut. Aishah r.a. menghidangkan makanan yang dimasak olehnya kepada Nabi sebagai ganti makanan yang tumpah itu. Nabi s.a.w menyuruh supaya makanan tersebut diberikan kepada Hafsah manakala baginda sendiri dan para sahabat hanya makan makanan yang tumpah itu.

Kata Aishah r.a Nabi tidak marah. Wajah baginda tidak sedikitpun berubah melihat perbuatan Aishah itu.

[Jangan sangka buruk dengan Ummul mukminin Aishah r.a. Masa tu umurnya masih muda lagi. Aishah r.a kahwin dengan Nabi masa umurnya 9 tahun, bersama dengan Nabi masa umurnya 13 tahun dan bila Nabi wafat umurnya baru 18 tahun.]

KISAH 2
Anas bin Malik r.a beritahu, beliau berkhidmat pada Nabi selama 10 tahun dan Nabi s.a.w tak pernah marah padanya bila dia buat salah.

Satu ketika dia disuruh oleh Nabi pergi ke satu tempat. Dia pun memang nak pergi. Bila keluar dia nampak kanak-kanak lain sedang bermain. Diapun tumpang sekaki. Tiba-tiba Nabi memegangnya dari belakang dan tertawa. Beliau bertanya:" Anas dah pergi ke?" Lalu beliau teringat akan tugasnya dan buat seperti yang disuruh. Nabi tak marah sikit pun.


Akhlak kita hari ni sangat berbeza kerana kita suka buat cara kita sendiri. Kadang-kadang marah tak tentu pasal. Sikit je silap...marah. Sikit je silap...marah. Dah tu saja je jerit kuat-kuat nak suruh orang lain tengok. Nak tarik perhatian orang dengan perangai buruk. Yang gerentinya...Kita sekali-kali takkan dihormati orang dengan perangai yang macam tu.

Hari ni orang bukan Islam tak suka dengan Islam sebab tengok perangai kita. Kalau kita tak ikut Nabi kita nak ikut siapa lagi??? Itulah sebabnya orang tak hormat pada kita...tak ada apa yang boleh dibanggakan.

Nota:
[Anas r.a mula berkhidmat (belajar) kepada Nabi sewaktu umurnya 10 tahun]

Kisah lanjut mengenai kebaikan akhlak ini kita boleh baca dalam banyak kitab. Di antaranya Hayatus Sahabah karangan Maulana Yusof Kandahlawi.

No comments:

Post a Comment