Wednesday, December 30, 2009

REZEKI - BAHAGIAN 2

Masih lagi bab rezeki…

Dalam apa-apa perkara pun kita memang perlukan hidayat dan diberikan peluang memilih. Bila pilih sesuatu yang diperintah Allah dengan cara Rasulullah s.a.w pasti kita ada kejayaan.

Bila kerja diluar negara, kita memang terdedah dengan macam-macam ujian. Ada seorang kenalan yang kononnya ‘international’. Bila kami bersama-sama kat sebuah negara jiran, dia makan sup ayam orang kafir sedang masih ada kedai Islam walaupun susah nak cari. “Sedap!” Kata dia dengan angkuhnya. Saya kesian padanya kerana Allah tak bagi dia faham.

Sebenarnya bila kita mahukan sesuatu yang baik, Allah sentiasa membantu kita. Nabi s.a.w beritahu: “Barangsiapa tinggalkan perkara yang haram, Allah akan beri dia yang halal.”

Satu malam ada seorang sahabat yang iktikaf di masjid Nabi berada dalam kelaparan. Pada tengah malam itu dia sudah tak boleh tahan lalu keluar dari masjid. Bila lalu disuatu lorong dia terbau roti yang baru dibakar. Kerana tak tahan, dia menceroboh masuk kedalam rumah. Tiba-tiba dia teringat pesan Nabi: “Barangsiapa tinggalkan perkara yang haram, Allah akan beri dia yang halal.” Dia membatalkan niatnya untuk mencuri makanan itu. Sewaktu keluar dia terlihat pula rantai emas dan berhasrat mengambilnya.

Setelah memegangnya dia teringat lagi pesan Nabi: "Barangsiapa tinggalkan perkara yang haram, Allah akan beri dia yang halal.”. Dia pun meletaknya kembali dan cuba keluar dari rumah itu. Sewaktu nak keluar, dia lihat pintu bilik terbuka dan dalamnya ada seorang wanita yang sedang tidur dengan kainnya yang terselak. Tiba-tiba nafsunya memuncak lalu masuk kedalam bilik. Sekali lagi dia teringat pesan Nabi: “Barangsiapa tinggalkan perkara yang haram, Allah akan beri dia yang halal.”

Dalam keadaan takut dia berlari keluar dari rumah itu dan kembali semula kemasjid. Akhirnya dia tertidur dalam keadaan lapar. Pada paginya dia dipanggil oleh Nabi s.a.w. Ketika itu ada seorang wanita bersama Nabi. Hatinya mula berdebar. “Habislah aku kali ni!” Bisik hatinya.
Wanita itu mengadu pada Nabi s.a.w tentang peristiwa yang berlaku. Kata wanita itu:’ Wahai Rasulullah, rumah saya dicerobohi orang. Saya pula seorang janda. Saya rasa tak selamat dan minta Rasulullah carikan seorang suami untuk saya.

Nabi s.a.w bertanya pula pada sahabat tersebut: “ Kamu macamana? Mahukah kamu berkahwin?” Jawab sahabat itu: “Wahai Rasulullah saya seorang duda dan sedia berkahwin…”

Tanya Nabi s.a.w pada wanita itu: “Sudikah kamu menerimanya sebagai suamimu?” Jawab wanita: “Apa saja yang tuan syorkan…saya terima!” Akhirnya mereka berkahwin.

Lihatlah bagaimana Allah akan perbuat apabila kita buat sesuatu perkara mengikut kehendak Allah. Sahabat itu meninggalkan perkara yang HARAM dan Allah dia beri perkara yang halal. Roti, emas & wanita yang halal untuknya.


Kita cemana?

No comments:

Post a Comment