Saturday, December 26, 2009

AZAM ... TIPS BAGAIMANA MENCAPAI MATLAMAT

Tahun baru menjelang lagi. Bagaimana dengan azam kita dulu? Tercapai atau tidak? Kalau tercapai boleh tak kita ulangi lagi.? Kalau boleh tak boleh maksudnya ia hanya sekadar kebetulan. Hmm...Kalau tak tercapai, kat mana pulak silapnya ...?

Kali ni azam apa pulak? Ada orang yang azamnya main-main je dan ada yang benar-benar berazam nak buat sesuatu yang baru ataupun ...BERUBAH. Baiklah! Disana ada sedikit tips berubah yang mudah tapi sistematik. Iaitu Teknik SMS PDA. Apa benda tu? Ianya singkatan bagi unsur penting penentuan matlamat.

S = SPECIFIC (Spesifik)
Setiap matlamat perlu jelas. Turunkan berat badan atau buat lebih duit tak cukup power! Anda mesti kata saya nak turun 15 kg atau saya akan tingkatkan pendapatan dari RM5000 ke RM10,000 sebulan.

Sebenarnya ramai yang tak nak buat komitmen dengan angka yang spesifik kerana pasal takut tak boleh capai. Itu yang bagi matlamat terlalu umum ataupun ada toleransi. Malangnya dengan berbuat begitu matlamat kita tak jelas dan tiada fokus.

Matlamat yang spesifik memudahkan kita buat strategi yang berkesan. Contohnya nak turunkan berat badan 15kg. Diantaranya:
1) Berapa kalori yang kita ambil setiap kali makan?
2) Berapa minit & jenis senaman apa nak buat pada setiap sesi?
3) Berapa kg nak turun sebulan?

M = MEASURABLE (Boleh diukur)
Setiap matlamat mesti boleh diukur! Jadi sihat je bukan measurable. Turun 15kg itulah yang boleh diukur. Minda kita memang ada sesuatu untuk difokus bila ianya boleh diukur.

S = STRETCH (Paksa)
Matlamat yang sikit-sikit tak menarik dan memotivasikan anda. Kesannya kita pun tak begitu serius buat sesuatu tindakan untuk mencapainya.

Bilamana sasarannya besar, stretch menyebabkan anda terpaksa keluar dari zon selesa. Ini baru seronok dan menghasilkan tenaga dalaman yang kuat. Mungkin sekarang ni, ia tak realistik tapi ia menyebabkan anda terpaksa berfikir diluar kotak (Think outside the box).

Ingat! Tiada yang mustahil. Ia cuma... BAGAIMANAKAH caranya?

P = PURPOSE (Tujuan)
Pernahkah anda menetapkan apa-apa sasaran dan cuma kekurangan motivasi untuk mencapainya? Nah sekarang anda sendiri nampak! Sasaran itu sendiri tidak memberikan anda semangat untuk mencapainya. Matlamat... dengan mudahnya memberikan anda arahtuju dan sasaran yang ingin dicapai.

Apa yang benar-benar memberikan anda motivasi ialah tujuan disebalik sasaran. Jadi apabila ianya telah jelas, FIKIR dan TULIS semua sebabnya. KENAPA ia penting bagi anda? Bila KENAPA telah kuat, barulah anda mempunyai motivasi untuk membuat tindakan. Anda akan sanggup BERHADAPAN dengan seluruh dunia untuk mencapainya.

Samalah juga bagi perkara lain yang nak kita capai....KENAPA kita nak sangat? Contohnya:
1) Pelajar dengan pelajarannya
2) Usahawan dengan perniagaannya
3) Manusia dan tujuan hidupnya

D = DEADLINE (Tarikh akhir)
Salah satu punca kegagalan sesuatu matlamat ialah kerana tidak mempunyai deadline. Ramai orang kata, satu hari nanti saya akan capai apa yang saya hajati. Jadi mereka terus menanti... dan menanti... dan menanti hari itu akan datang.

Untuk mula bergerak anda perlu mempunyai DEADLINE. Jadikan ia kenyataan dengan mendenda diri kerana melepasinya. Beritahu kawan, anda akan beri dia RM500 kalau tak berjaya mencapainya. Ini pasti mendorong anda terus bertindak.

A = ACTION PLAN (pelan tindakan)
Akhirnya matlamat anda tidak lain hanya sebahagian dari sebuah mimpi tanpa pelan tindakan. Pelan tindakan anda mesti menerangkan setiap langkah yang perlu dilakukan bagi mencapai apa yang dikehendaki.

Rahsia orang yang berjaya ialah mereka mula melakukan sekurang-kurangnya 3 tindakan dalam masa 36 jam. Sebagai contoh, jika matlamat anda ialah menurunkan berat badan dalam masa deadline 4 bulan. Anda perlu membeli mesin timbang, dapatkan tips menurunkan berat badan dan menuliskan komitmen diatas kertas dan menampalnya didinding.

Bila anda telah mula beberapa langkah, anda akan mendapat momentum meneruskan sehingga matlamat akan tercapai.

NASIHAT PENTING
Kejayaan sesuatu matlamat bergantung kepada izin Allah. Bila niat dan cara kita menepati kehendak Allah barulah Allah akan bantu kita mencapainya.

Nabi s.a.w bersabda:
"Jika matlamat seseorang adalah kerana dunia, maka Allah s.w.r akan memporak-perandakan urusannya, menjadikan kefakiran terbayang-bayang dimatanya dan dia mendapat dunia tidak lebih dari apa yang ditakdirkan oleh Allah kepadanya.

Dan jika matlamat seseorang adalah kerana akhirat, maka Allah s.w.t akan memudahkan urusannya, menjadikan kekayaan didalam hatinya dan dunia akan datang kepadanya dalam keadaan hina." - HR Ibnu Majah.

No comments:

Post a Comment