Wednesday, December 30, 2009

REZEKI - BAHAGIAN 1

Semalam, buat konsultansi di sebuah syarikat di Serdang. Tengahari tu, terpaksa keluar cari antivirus sebab laptop dah makin teruk...huhuhu.. Yang paling dekat, The Mines.

Sampai dah waktu Zohor. Jadi terus gi solat kat tingkat 3. Lepas tu mula tanya beberapa kedai... akhirnya, belilah Bit Defender. Harganya pun kira oklah. Perut pun dah keroncong sebab dari pagi cuma minum susu ngan beberapa ketul kuih je.

Jadi pergilah ke food court kat situ. Sebelum order makanan, aku pun cuba-cubalah intai lesen halal sebab yang jualnya ramai neng Indonesia. Tak nampak. Yang nampak ialah sijil sembelihan...Aiik..Biar betul! Bila tinjau betul-betul memang sah tak ade sijil halal. Cuma adalah satu kedai orang Islam. Jadi makanlah disitu. Yang sedihnya orang Melayu makan kat kedai Cina punyalah ramai. Tak kisah pun apa yang masuk ke perut dia orang.

Benda yang masuk perut kita ni kena jaga betul-betul sebab ia mempengaruhi ibadat & doa kita. Jangan nanti salahkan Allah bila berdoa Allah tak makbul.

Sabda Rasulullah daripada Abu Hurairah bermaksud:
"Sesungguhnya Allah itu baik, Dia tidak menerima melainkan yang baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan orang mukmin apa-apa yang Dia perintahkan kepada Rasul."

Allah berfirman bermaksud:
"Wahai Rasul-rasul, makanlah dari benda-benda yang baik lagi halal dan kerjakan amal-amal yang soleh. Dan Dia berfirman: Wahai orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu."

Kemudian ia menyebutkan seseorang lelaki yang jauh perjalanan, yang kusut rambutnya lagi berdebu mukanya, lalu ia menadah kedua-dua tangannya ke langit (dan berdoa):
"Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Padahal makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram, dan (mulutnya) disuapkan dengan yang haram. Maka bagaimanakah akan diperkenankan doanya?" - (HR Muslim)

PERINGATAN:
Kita adalah hamba Allah dan sentiasa perlukan Allah. Biarlah kita tak ada apa-apa asalkan ada Allah. Bila ada masalah kita berdoa dan Allah terima doa kita.

Ikutilah sambungan seterusnya…

No comments:

Post a Comment