Wednesday, December 23, 2009

PERSEPSI DATANGNYA DARI CARA BERKOMUNIKASI

Persepsi orang kepada kita bergantung kepada percakapan & amalan kita. Ada orang suka bercakap sesuka hati lepas tu mengadu tentang orang sekian-sekian berbuat@berkata begini dan begitu kepadanya.

Ada orang yang gunakan akal manakala setengahnya pula langsung tak guna akal bila buat sesuatu. Sifat berhati-hati ni sebenarnya bagus kerana kita sebenarnya, sentiasa diperhati dan dinilai orang tak kiralah siapa kita. Kadang-kadang kita tak perasan tapi orang perasan. Contohnya cara kita bercakap. Kata orang:
"Orang yang tak cemerlang bercakap tentang MASALAH manakala orang yang cemerlang bercakap tentang PENYELESAIAN." Hmmm..cuba cek balik..kita selalunya suka cakap tentang apa?

Pepatah China ada menyebut:
"Dua orang yang berbeza cakap perkara yang sama..natijahnya berbeza."

Kenapa boleh jadi camtu? Jawapannya adalah kerana pengaruh PERSEPSI. Setengah orang kata kita buat apa-apa kena ikhlas... bukan kerana orang. Betul! Tapi itulah namanya kurang cerdik bila kita buat dengan membuta tuli jer.... Dua-dua perkara ini perlu ada pada kita. Apa dia?
1) Buat sesuatu mesti ikhlas.
2) Awas dari menimbulkan syak wasangka orang kepada kita.

Kenapa?
1) Untuk elakkan timbulnya fitnah yang menjejaskan imej kita.
2) Mengelakkan orang lain dari berdosa. Maksudnya dia buat dosa kerana kita.

Pada suatu malam Nabi Muhammad s.a.w berjalan bersama dengan isterinya dalam kegelapan malam. Mereka terserempak dengan 2 orang sahabat yang berjalan cepat-cepat bila nampak Nabi bersama dengan seorang wanita.

Nabi s.a.w telah memanggil mereka. Bila keduanya datang, maka baginda s.a.w beritahu yang wanita itu adalah isterinya. Kata mereka: "Kami tak cakap apa-apa!" Nabi beritahu mereka yang dia mesti menunjukkan kepada mereka dengan jelas supaya syaitan tidak menimbulkan dalam fikiran mereka apa-apa sangkaan yang buruk terhadap baginda.

Kalaulah Nabi s.a.w yang mukhlis, maksum dan mahfuz pun bersungguh-sungguh menjaga persepsi orang terhadap baginda s.a.w..apatah lagi kita yang serba kurang ni... Itulah namanya kurang cerdik kalau kita buat tak ambil peduli dengan persepsi orang kepada kita.

Imam Bukhari pernah tolak hadis dari seseorang kerana lihat orang itu menipu keldainya dengan berpura-pura beri makan. Tapi bila keldai tu datang, dia tak bagi makan.

Kata orang politik, kita bukan hanya bersih tapi mesti nampak bersih.

Kesimpulannya persepsi lahir dari cara komunikasi kita. Jangan beri sebarang ruang pun untuk fitnah datang kepada kita. Menghuraikan sesuatu yang kusut bukanlah perkara mudah. Oleh itu jaga:
1) Adab - Jangan terkurang peng"ajar"an
2) Sikap - jangan tertunjuk ke"negatif"an
3) Air muka - Mencerminkan kecantikan @ kehodohan hati
4) Kerja - Menunjukkan wibawa kita...Makan gaji halal atau gaji buta
5) Mulut - Cakap perkara baik ataupun diam
6) Niat ikhlas - Allah sentiasa nampak walau orang tak nampak

Berdiam diri tu sebenarnya lebih baik dari bercakap perkara yang tak berfaedah. Bagi orang yang bijak... diam itu sebenarnya satu seni yang menyelamatkan diri.

Dari Abdullah bin Umar r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
" Barangsiapa yang diam, dia terselamat." - HR Tirmizi

Nota:
Mukhlis - orang yang ikhlas
Maksum - bebas dari sebarang dosa
Mahfuz - terpelihara dari buat dosa.

No comments:

Post a Comment