Tuesday, December 15, 2009

STRES...MUNGKIN INI SALAH SATU PUNCANYA

Banyak perkara berlaku diluar kefahaman kita....

Saya ada seorang kawan yang bekerja sebagai pengurus disebuah kilang. Suatu ketika jabatan dibawah jagaannya menghadapi berbagai masalah besar yang boleh menjejaskan bisnes syarikat. Masa tu dia berdepan dengan 3 tekanan:
1) GMnya sangat marah dan dia diberi kata dua. Kalau tak mampu selesaikan masalahnya..lebih baik berhenti.

2) Pekerja bawahannya tidak mahu membantunya termasuklah jurutera, penyelia dll. Kerana itu dia terpaksa buat sendiri. Waktu malam dia terpaksa datang ke tempat kerja untuk selesaikan masalah sehingga ke pukul 3.00 pagi dan mengorbankan hari cutinya.

3) Isteri pulak buat hal sehingga hantar sms yang berbunyi: " Ya..lah. Kami dah tak penting dalam hidup abang. Siapalah kami ni...". Lebih kurang bunyinya bila dia tunjukkan pada saya.

Ketika dia rasa dirinya sangat tertekan dan sedih. Dadanya terasa sempit ...fikirannya buntu. Dia beritahu saya: "Aku dah tak tau nak wat cemana lagi." Tiba-tiba dia teringat untuk menelefon ibunya. Dia kemudiannya telah menelefon dan berkata dia ingin minta maaf sekiranya dia ada buat salah. Ibunya berkata: "Baiklah! Ibu maafkan."

Dia berkata. "Lepas tu semua masalah aku selesai!"

Kita selalu tidak sedar...apa yang berlaku sebenarnya berpunca dari kita. Lebih senang untuk menyalahkan orang lain dari mengakui yang ianya salah kita. Itulah sebabnya macam-macam cara kita buat...tapi masalah tak selesai juga.

Buat baik dapat balasan baik. Manakala buat buruk mesti dapat balasan buruk. Tak kiralah dengan siapapun. Bersalah pada Allah & Rasul..bersalah pada ibubapa...bersalah pada manusia lain..

Nabi s.a.w beritahu kita, bila seorang buat salah pada ibubapa balasannya akan kena didunia lagi. Kalau anda orang yang baik tapi banyak masalah juga...cuba lihat adakah kita sakitkan hati ibubapa kita?

No comments:

Post a Comment