Tuesday, December 8, 2009

KEADAAN KITA... ADALAH APA YANG KITA PILIH

Berjaya atau gagal sebenarnya… PILIHAN kita. Tak setuju!!! Mungkin ada yang kata itu di tentukan oleh Allah. Benar !!! Tiada keraguan tentangnya. Saya 100% yakin. Tapi, adakah kita tahu apa yang ditakdirkan oleh Allah untuk kita?

Topik kita disini ialah tentang PILIHAN. Apa yang kita perolehi dalam hidup datangnya dari pilihan kita sendiri. Semua ini terbukti didepan mata mahupun yang tersimpan dalam lipatan sejarah. Begitu ramai tokoh-tokoh yang kita boleh pelajari dari kehidupan mereka.

Anda sekarang cemana? Berjaya atau gagal? Kaya atau miskin? Gembira ataupun sedih? Itulah pilihan kita. Hakikatnya kita gagal adalah kerana kita pilih untuk gagal. Tandanya ialah kita pilih untuk:

1) Tidak berusaha…

2) Menafikan kebolehan diri…

3) Menyalahkan orang lain…

4) Memilih untuk meratapi diri dari… BERUSAHA MENGATASINYA.

Allah beri kita peluang untuk memilih samada untuk jadi senang atau susah, miskin atau kaya, gagal ataupun berjaya. Oleh itu sentiasalah pilih untuk kejayaan yang kekal abadi. Kisah teladan:

Abdullah bin Mubarak adalah di antara ulamak besar yang sangat disegani dalam dunia Islam dan merupakan salah seorang guru kepada Imam Bukhari. Datuknya ialah seorang yang kaya. Dia ada seorang anak gadis yang sangat cantik sehingga menjadi rebutan ramai orang termasuklah khalifah, hartawan dan macam-macam orang lagi.

Keadaan ini telah menyebabkan datuknya begitu serba salah dan telah berbincang dengan isterinya. Tapi isterinya juga buntu. Mereka mempunyai seorang hamba bernama Mubarak. Dia seorang yang sangat warak dan bijak.

Tuannya telah bertanya kepadanya bagaimana nak selesaikan masalahnya itu. Jawab beliau: " Senang saja! Kenapa tuan susah? Kalau tuan sukan kekayaan, tuan kahwinkan dia dengan orang kaya. Kalau suka kan pangkat, tuan kahwin dia dengan orang yang berpangkat. Kalau sukakan agama, kahwinkan dia dengan orang yang beragama!"Jawab Mubarak.

Jawapannya itu sangat membekas dihati tuannya. Datuknya pun berbincang kembali dengan neneknya. Kata datuknya:"Kalau kita pilih selain agama... semuanya adalah perkara yang tidak kekal. Oeh itu kita kena pilih kejayaan yang kekal iaitu agama."

Neneknya telah bertanya: “Siapakah orang yang paling baik agamanya.” Jawab datuknya: “Dalam pengamatanku…orang yang paling warak beragama ialah Mubarak. Bagaimana kalau kitajadikan dia menantu kita?” kata datuknya. “Isshh..abang ni. Malulah kita kalau orang dengar kita kahwinkan anak dengan hamba kita.” Bantah neneknya. Datuknya bertegas: “ Kalau dia hamba.. kita bebaskan dia, maka dia akan jadi orang yang merdeka. Kalau dia miskin,… kita berikan dia sebahagian harta kita, maka dia kan jadi kaya.

Berkat dari pilihan inilah maka dari keturunannya lahir orang yang unggul tersebut.

Di depan kita sentiasa ada pilihan, jadi buatlah pilihan dengan tepat.


No comments:

Post a Comment