Tuesday, December 29, 2009

MONYET

KISAH TAMSIL

Satu ketika seorang lelaki berjalan-jalan didalam hutan. Bila penat dia duduk bersandar di sebatang pokok dan tertidur....zzzzzz....Bila tersedar, dia dapati topinya hilang. Rupa-rupanya kena curi dengan seekor monyet.

Monyet itu berada diatas pokok memakai topinya. Dia mintak tapi monyet itu mengejeknya. Apa yang dia buat... monyet itu ikut mengajuknya. Bengangnya!! Akhirnya dia dapat satu idea. Dia baling kayu pada monyet itu. Monyet marah dan baling topi kepadanya. Bila dapat topi, lelaki itu pulak yang ketawakan monyet kerana kebodohannya.

Masa berlalu. Kini cucunya pulak yang mengulangi kisah yang sama. Seperti datuknya, si cucu itu tertidur dipangkal pokok juga dan bila sedar topinya juga hilang. Rupanya dicuri oleh seekor monyet. Teringat apa yang diberitahu oleh datuknya, dia membaling kayu kearah pokok.

Tapi monyet itu tidak baling topi, sebaliknya turun dari pokok dan menampar mukanya. Dalam kehairanan dia berkata: "Apasal kau tampar muka aku?". Jawab monyet itu: "Kau jangan nak bodohkan aku! Ingat kau sorang je ada datuk...aku pun ada datuk juga!" ...huhuhu...

PENGAJARAN:
1) Monyet itu ingat nasihat datuknya dan selamat dari dibodohkan orang....Woha!

FIKIR-FIKIRKAN:
Kita macamana? Dah berapa kali ulang sejarah? Nabi beritahu orang mukmin tak masuk lubang yang sama dua kali....Jadi rajin-rajinlah muhasabah diri...Heheheh...takut ulang kesilapan.

Ikut sunnah gerenti takkan tertipu...jangan terima bulat-bulat apa yang orang, bomoh ataupun ustad cakap. Bukan semuanya betul. Nak selamat, tanya dulu...nabi atau sahabat atau imam 4 mazhab ada buat tak.?Kalau tak buat, baik tinggallah....banyak lagi cara lain ada dalam sunnah.

No comments:

Post a Comment