Thursday, February 4, 2010

PRUBAHAN DIRI YANG BERKEKALAN

Kenapa ramai di antara kita yang kecewa apabila cuba mengubah realiti diri kita? Samada ianya kegagalan dalam hubungan atau gagal mencapai impian atau apa saja. Yang jelasnya ialah tiada siapa “impikan” kegagalan dalam hidup.

Jadi, marilah menghadapinya!

PERATURAN ASAS TRANSFORMASI DIRI YANG BERKEKALAN

Cuba menukar keadaan luaran adalah satu perkara yang sangat mencabar.

CARANYA: Setiap usaha anda akan “SELALU” gagal jika tidak diiringi dengan perubahan cara berfikir dan kepercayaan. Semuanya bermula dengan MINDA.

CONTOHNYA: Menguruskan badan tanpa memahami kenapa anda “TERLEBIH MUATAN”. Dalam pertarungan ini, akhirnya kita dapati hasilnya GAGAL. Berbalik kepada perkara asas tadi iaitu; untuk menukar perkara luar diri… kita perlu mengubah apa yang ada dalam diri.

TANYA DIRI: Apa sebenarnya yang berlaku pada MINDA anda?


BAGAIMANA KITA MENCIPTA REALITI DIRI?

Kata orang-orang tua; anda menjadi seperti apa yang anda fikir! Kini ia dengan secara KUKUHnya telah dibuktikan oleh kajian yang canggih.


Gambarkan tentang laluan jalan kaki dalam hutan. Kekerapan penggunaan mewujudkan jalan yang jelas. Bagaiamanpun jika tak digunakan, ianya lama kelamaan akan hilang.


Secara tabie, minda kita adalah makhluk tabiat. Sepertimana laluan denai dalam hutan—laluan saraf didalam otak kita diperkuatkan oleh kekerapan penggunaannya. Tetapi kalau tidak digunakan ianya perlahan-lahan akan tertutup.

Jadi…kalau anda selalu member perhatian kepada pemikiran dan keadaan yang negatif, apa agaknya yang akan berlaku? Mereka akan bertambah kuat dan men

guasainya.

Kalau anda fokus kepada bahagian yang terang, laluan saraf positif akan memerolehi kekuatan dan menguasainya. MUDAHNYA!


((( Apa yang anda fokus akan berkembang!)))

Pemikiran anda sebenarnya MENCIPTA realiti luaran, kerana mereka menentukan bagaimana anda respon terhadap apa yang berlaku kepada diri anda. Dan RESPON inilah yang menjelaskan realiti diri anda.


BAGAIMANA MINDA BERFUNGSI

MINDA SEDAR dan SEPARA SEDAR adalah satu pasukan. Mereka secara bersama membentuk realiti minda anda.


Sebenarnya tiada sesiapa pun yang memilih untuk berfikir secara negatif! Kebanyakan semut @ ANTs ( Automatic Negative Thoughts) muncul secara automatik dari minda separa sedar kita.
Gambarkan diri anda berda disebuah kebun. Tabiat berfikir dan kepercayaan anda adalah benihnya. Minda separa sedar TAK PERNAH tanya apa benih yang ditanam didalamnya. Ia hanya membekalkan tanah yang menyuburkannya.


Sebaliknya minda sedar anda pula, adalah pekebun yang bijak. Ianya memilih dan menanam hanya benih yang sihat dan membuang rumpai yang tumbuh dalam kebun minda anda.

Adalah penting untuk kita ingat yang minda separa sedar tidak akan mengkaji secara rasional benih yang ditanam ditanahnya. Ia bekerja 24 jam sehari untuk menumbuh-suburkan apa yang ditanam didaamnya.


Minda separa sedar anda akan menghasilkan kegagalan, tekanan, dan nasib buruk dengan mudah sebagimana ia menghasilkan kejayaan, kemewahan dan kegembiraan.


5 LANGKAH ME-NYAHKAN SEMUT@ ANT

Kalau kita tidak mencapai kebahagiaan dan kejayaan yang kita patut dapatkan dalam hidup, kemungkinan SEMUT@ANT sedang merayap dalam minda separa sedar kita.


SEMUT@ANTs (Automatic Negative Thoughts) boleh mengagalkan perkara yang anda sedang usahakan untuk mencapai kegembiraan, kejayaan dan kekayaan yang anda ingin dalam hidup. Mereka adalah musuh kepada perubahan diri yang berkekalan.


Inilah langkah menyahkan SEMUT@ANT anda:

1. Bina kesedaran apakah SEMUT@ANT itu? Apakah mesej yang sedang bergerak-gerak dalam minda spara sedar anda?


2. Jika anda sudah sedar tentang SEMUT@ANT tsb, tarik ia keluar ke minda sedar anda yang terang. Tanya diri: Adakah ia memberikan mesej tentang sesuatu yang anda patut ditukar? Atau ianya sekadar ‘BARANG LAPUK’ dari umur 5 tahun yang bukan lagi benar?

3. Cipta sauh yang samada ianya menunjukkan perubahan ataupun untuk menyahkan SEMUT@ANT. Apabila diwujudkan, sauh akan secara automatik menjadi sebagai “SIGNAL” kepada diri anda. Contoh: Anda berjanji pada diri untuk memetik jari setiapkali SEMUT@ANT itu cuba melemahkan usaha anda membaiki diri. Buatlah sauh sendiri.

4. Ingat! Minda anda hanya boleh ada satu fikiran saja pada satu masa. Fokuskan minda sedar anda kepada apa yang anda mahu. Jangan fokus kepada kebimbangan. Ingat! Apa yang anda fokus akan ‘tumbuh-subur’! Oleh kerana itu, bimbang sebenarnya adalah PENETAPAN MATLAMAT YANG NEGATIF.

5. Yang pentingnya, kekal begitu! Perubahan diri dan perkembangan berlaku sekali sehari.

Terus tarbiyyah diri untuk menjadikan diri seperti yang anda kehendaki…dan berhak

mendapatnya!


Sekarang adakah anda sedar yang BIMBANG sebenarnya penetapan MATLAMAT NEGATIF

yang sangat berkuasa? Adakah anda sedar kenapa anda selalu bimbang?

No comments:

Post a Comment