Thursday, February 11, 2010

ALASAN

Salam,

Seminggu dua ni memang sibuk, x sempat nak update. Nak wat camna program sampai tgh malam. Oooopppss....inilah alasan! Kita selalu beri alasan utk bela diri. Sebenarnya setiap org ada masa yg sama, cuma 24 jam. Dgn masa yg sesingkat itu ramai org yg berjaya dan x kurang juga yg gagal. Yg berbeza cuma bagaimana kita programkan diri kita. Kerana itu kita perlu ada prinsip hidup. Kata org motivasi:

"Org yg negatif bersikap mencari alasan dan org yg positif bersikap mencari jalan penyelesaian."


Kata org psikologi, org yg bermasalah sebenarnya mempunyai rasa rendah diri. Utk menutup rasa rendah diri inilah..... mrk menjadi garang,marah kpd org yg menegurnya, suka menunujuk-nunjuk dan memberi alasan bila berlaku sebarang kesilapan. Tiada apa yg nak dimalukan apabila kita menerima kelemahan diri. Kita manusia mana ada sempurna!

Kita sebenarnya perlu rendah hati bukannya rendah diri. Kata Masaaki Imai:
"Kita dengan rendah hatinya mengakui kelemahan diri utk membolehkan kita membuat penambahbaikan."Kereta konsep Proton. Ini contoh bagaimana sebuah syarikat kereta tempatan yg cuba memperbaiki diri dgn mengeluarkan apa yg org mahu daripada berterusan memberikan alasan. Org akan faham dgn sendirinya mengenai kemampuan kita apabila apa yg kita buat telah terbukti.

Kalau kita x mahu akui kelemahan dan ego jer sepanjang masa...maka jadiah kita spt Encik Burn. Cubalah fikir-fikirkan kan apakah maksudnya.

Lahir tahun : 1967
Meninggal : 2010
Dikebumikan tahun : Mungkin 2030

No comments:

Post a Comment